A félreértések tisztázása után, írok egy kicsit a "különleges" szilárdlövedékes fegyverekről mint a
Railgun vagy a
Gauss fegyver. Igazából ez sok scifiben játékban előjön, és az alapelvük ugyanaz, elektromágneses úton gyorsítanak egy vezető / ferromágneses lövedéket. Műanyag, vagy kerámia vagy egyéb "különleges" de a fenti két tulajdonság egyikét nem teljesítő lövedékkel nem igazán fog működni a dolog, maximum nagyon extrém energiákon (amiket még mindig előállíthat egy random scifi kézireaktor). (Fun fact: hipererős mágnesekkel már lebegtettek békát is, szal semmi sem lehetetlen
)
A két típusú fegyver között van különbség, elvben hasonlóak, de a megvalósításuk más. A "
Railgun" nevéhez hasonlóan vezető síneket használ ami mentén mozog a lövedék, valahogy így:
Ennek a felépítésnek lényegi eleme a vezető lövedéket körbevevő szintén vezető kontakt "csúszka", ami a gyorsítás végéig társa marad a lövedéknek. Ez ilyen, a megvalósítás miatt kell bele, persze jövőben ezen is lehet javítani mint mindenen, lehet a lövedék burka eleve surlódásmentes kontaktanyag, vagy már nem is kell bele.
Pár kinézeti koncepció by google:
http://fc05.deviantart.net/fs51/f/2009/ ... ficPen.jpgA
Gauss fegyver csak annyiban más tészta, hogy egy picit más alapokon működik, és inkább a kilövendő dolog mágneses mivoltát használja fel annak gyorsításra, erre egy szemléltető ábra:
Szóval ez inkább tekercseket és azok ügyesen vezérelt kapcsolásával létrehozott mágneses terekkel apellál, ami nyílván jórészt csak mágneses lövedékek kilövésére alkalmas. Mondjuk Ilyen lövedékeket nem csak vasból de különféle ötvözetekből vagy egyéb "scifi dolgokból" is meg lehet alkotni (pl saját áramforrás a golyónak, hamár saját meghajtásról is szó volt -> ez még egy olyan érdekes ötlethez is elvezet mint a "sokkoló lövedék" esetleg már nagyon scifibe menvén egy "robotlövedék").
Egyébként a tekercselés az ilyen koncepcióképeken is jól kivehető:
http://fallout.bethsoft.com/images/art/ ... een03B.jpgNNa, de a lényegi része a dolognak hogy ez az elektromágneses gyorsítás mire is jó. A "normál" fegyverekben, ahogy már írták egy páran kémiai anyag gyors és expanzív reakciója (robbanás) löki előre hirtelen a lövedéket, ami felvet néhány problémát, pl hogy hogyan kontrollálják a robbanást, hogy azért ne szedje szét a fegyvert magát, de azért elég erős koncentrált irányított legyen hogy emberes löketet adjon. Nyilván emiatt az ereje kicsit behatároltabb lehet (bár ez is technológia függő, mint minden), meg ugye a robbanóanyagunk ereje - tárolt energiája is meghatározza a lövés erejét. Na most ezeknél a spéci fegyvereknél a határ attól függ hogy milyen nagy energiát lehet bevinni és milyen gyorsan. A jövőben az energiatárolás és termelés hatékonysága biztos mérföldekkel javul, így a kis minireaktorokkal/energiacellákkal úgy el tudják látni ezeket hogy a határ a csillagos ég... lehetne, ha nem kellene figyelembe venni, hogy ezeknek a dolgoknak is van visszarúgása ( VAN
), ráadásul a nagyobb sebességgel kilőhető golyók miatt nagyobb mint a normál fegyvereknek, plusz, ha túl gyors a golyó, az atmoszféra kicsit beszól a dologba, és lehet elég a levegőben mielőtt az áldozatig eljutna (mint egy meteor).
Előnye nyílván a nagysebességű (nagyobb hatótávolságú) és nagy áthatolóképességű lövedék, hagyományos páncélok és páncélozott járművek ellen ajánlható lehet. (Bár a páncélokon való áthatolásnál talán nagyobb szerepet játszik a lövedék sűrűsége, ezért szoktak néha IRL "kimerült urán" lövedéket csinálni, mert piszok sűrű, scifibb dolgokat is ki lehet találni mint "bármilyenium" lövedék és egyéb ötvözetei)
Még megemlítem a témában az egyik kedvenc scifi univerzumom a Mass Effect fegyvereinek a sajátosságait. Egy olyan világban ahol a gravitációt/tömeget képesek a technológiával manipulálni érdekes trükkökkel élhetnek a mérnökök, mint a tömegkioltó mezőben sokkkal könnyebben (kevesebb energiával) felgyorsított test, vagy mesterséges gravitációval való gyorsítás. Ez nyilván már a high scifi kategória, de azért érdekes lehet, hasonló előnyökkel mint a gauss/rail, de kevesebb hátránnya, hisz a visszarúgás a különlegességek miatt nem játszik szerepet annyira. Igaz az ME fegyverei elvileg kifogyhatatlan lőszerrel rendelkeztek, mert nagyon kis mennyiségű fémet is feltudtak gyorsítani pusztító sebességre, és csak a túlhevülés fenyegette őket.
A védekezést a "normál" páncélokon túl, mindenféle "pajzsokkal" lehet megoldani, amit általában úgy képzelünk mint valami kéken világító energiából táplálkozó izét. Megint merítve kicsit a MassEffectből ezek ugye működhetnek olyan elven hogy valamilyen (anti)gravitációs hatással negálják a lövedék mozgási energiáját, megállítják a levegőben, vagy valami tömegmegváltoztató trükköket vetnek be ennek érdekében. (Vicces hogy ME univerzumban is a sötét anyagot/energiát használják erre). Lehetnek ezek mellett a kinetikus pajzsok mellett mágneses pajzsok, amik meg ugyanazt csinálnák mint a gausspuska, csak fordítva, vagyis hogy mágnesesen visszalassítják a lövedéket (Nyilván gauss fegyverek ellen lenne ez a leghatékonyabb, mert nem mágnesezhető lövedéket meg simán bekapna a használója). Az megint más és inkább a scifi balladai homályába burkolható kérdés hogy mégis hogyan csinálják meg ezt minden irányban "pajzsszerűen" hatékonyan. Dehát még mindig kifogyhatatlan energiaforrásaink vannak szal lapozzunk. Ha nagyon extrémek vagyunk akár még ilyen "plazmapajzsot" is ki lehet találni, ami bármi bejövő dolgot dezintegrál, egy pajzsformájú elektromágneses mezőben lebegő plazma, minden mást is plazmásít amihez hozzáér, de nyilván a mező maga benntartja az "extra" anyagot is, így nem kell attól félni hogy valami nagyon forrót kap az arcába a használó.
Oké, mára kifogytam a magyarázhatnékból, és elnézést az újabb wall of text miatt. Egyébként a különféle fegyverek és páncélok (ezt még ki lehetne itt is fejteni) típusairól jó támpontot adhatnak az asztali szerepjáték könyvek. (De pl beültetések terén sztem még midig a Shadowrun jár elől, ott elég sok ihletet lehet kapni ilyen téren).